vrijdag 31 mei 2013

Hoe maak ik: chocolade tempereren met de magnetron en zonder thermometer

Hoe maak ik:

Check en roer elke 15 seconden
Chocolade tempereren met de magnetron en zonder thermometer

Eindelijk zomerachtig! Ik dacht dat het nooit zou komen. De eerste heerlijke dag kwam precies overeen met de eerste keer dat Lotte, mn bijna 9 maanden oude dochter, naar de dierentuin ging. Samen met mij natuurlijk, want dierentuinen zijn fantastisch! Opa, Oma en papa waren ook mee, maar die zijn lang niet zo gek als ik en rennen daarom niet met een grote grijns van het ene naar het andere dierenverblijf.
Iedereen genoot van de zon

Het is toch geweldig dat je midden in Amsterdam naar huilende wolven kan luisteren, op kan kijken naar bizarre dino-achtige vissen achter een beangstigend dun uitziend glas, en in gezelschap van een voedende gorilla je eigen dochter kan voeden. Ik wou dat ik dat laatste gedaan had, het leek me zo gezellig. Een soort bonding experience. In plaats daarvan heb ik een rustig plekje in het aquarium opgezocht, ook een leuke voor op mijn borstvoedingslocaties lijstje, lol. Juist dit soort leuke, gezellige momenten met mn baby zorgen voor de aanwezige onwil om een baan te zoeken waarbij ik haar niet mee kan nemen. Ik houd van werken maar moederschap bevalt me ook heel erg, en dat kan ik later echt niet meer doen. Daarom ben ik ook zo gedreven geworden in het zoeken van ander soort inkomsten en kan ik nu een mooie 'Hoe maak ik' over chocolade tempereren aan jullie geven.

Er wordt vaak gezegd dat chocola tempereren moeilijk is maar dat is het niet. Dit is een simpele manier die eigenlijk altijd lukt. Er zijn twee dingen die daar mee te maken hebben:

Ten eerste wat is getempereerde chocola?
Dat is wanneer de chocola breekt zoals een reep doet. Het knapt. Als je chocola smelt en je tempereert (tempeert??) het niet of niet goed dan, als het weer afgekoeld is, buigt het in plaats van te breken. Het blijft dus zacht. Daarnaast heeft getempereerde chocola een mooie glans, heb je dat niet gedaan dan is het dof.

Ten tweede moet je begrijpen wat er gebeurt als je chocola tempereert zodat je snapt waarom je dat aan het doen bent.
Chocola in vaste staat, is vergelijkbaar met New York City. Alle gebouwen staan netjes in rechte lijnen, de straten vormen een soort raster. Wanneer je het smelt, is het alsof er een grote storm over NY raast en er bomen, autos en troep overal ligt, chaos dus. Wanneer het afkoelt, gebeurt er niks met al die troep. Het is te fixen maar je hebt iets nodig wat het allemaal opruimd en NY terug brengt naar z'n originele staat. Hiervoor heb je vaste chocola nodig. Die chocola weet hoe een raster is, weet hoe het schoon, en strak moet zijn; en het zal de rest van de chocola vertellen om op te ruimen. Daardoor ziet NY er weer goed uit en zal je chocola weer knappen in plaats van buigen.
En trouwens, als je chocola oververhit, is het alsof er een brand uit is gebroken na de storm... je krijgt NY nooit meer terug, en je chocola ook niet. Niks meer aan te doen, gewoon overnieuw beginnen met nieuwe chocola.

Waarschijnlijk kan een wetenschapper het veel duidelijker uitleggen maar je snapt het concept toch?

Dus: Hoe tempereer ik chocola:

Breek de chocola in stukjes. Ze hoeven niet super klein te zijn, de blokjes van de reep zijn meestal een prima grootte. Neem een kwart van de stukjes en hak of maal die fijn. Het heeft niet tot de consistentie van meel, gewoon klein genoeg zodat het makkelijk smelt.

Doe de overige 3/4 chocola in een magnetronbestendige kom en verhit op half vermogen (400 watt op de mijne) voor 1 minuut. Roer alles een keer om en verhit 15 seconden. Pas op dat je met het roeren niet de zijkant van de kom insmeert met een laagje chocola want dit verbrandt snel.
Herhaal het roeren en 15 seconden verhitten totdat er alleen kleine klontjes chocola over zijn in een zee van gesmolten chocola (niet drinken he... dat is niet goed voor je, ook al is het o zo lekker!) Stoppen als er nog kleine stukjes over zijn, helpt om de chocola niet te oververhitten en dus te verbranden.

Haal de kom uit de magnetron en doe de fijngemalen/gehakte chocola erin. Roer om zodat het goed gemixt is met de gesmolten chocola en laat dan een paar minuten staan. Herhaal totdat er geen stukjes meer te vinden zijn. Dit duurt meestal even en de chocola, ook al is het vloeibaar kan best wel koel aanvoelen.

Dit is getempereerde chocola en kan gebruikt worden om mee te dippen, te gieten of chocolaatjes van te maken.

Als de chocola toch niet helemaal wil smelten of als het net te dik is geworden om mee te dippen, gieten of wat je er dan ook mee wilt doen, verhit het dan nogmaals 10 seconden in de magnetron. Niet te vaak opnieuw verhitten of te lang want anders heb je weer chaos en moet er weer meer chocola in.

Restanten kunnen hergebruikt worden en opnieuw getempereerd. Of je kan het uitgieten over een stuk bakpapier, hagelslag of spikkels erover strooien en je hebt een lekkere snack.


1 opmerking:

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...