maandag 2 september 2013

Kruidencake recept

UPDATE: Ik vind dit recept niet meer zo geweldig en heb een nieuwe kruidcake gemaakt, geraffineerd suikervrij, lactosevrij, glutenvrij. Makkelijk te maken en heel lekker. Het recept vindt je hier.


Er staan nu 12 mini cupcakes in de oven en de bank en tafel liggen onder gekleurd papier voor de zelfgemaakte muts en slingers want morgen is Lotte 1! Het is bizar hoe snel en makkelijk dit eerste jaar is gegaan. We hebben de meest geweldige baby en het wordt alsmaar gezelliger :) Nu dat ze 1 wordt mag ze alles eten wat grotere kindjes ook mogen maar dat wil niet zeggen dat ik de behoefde had haar gelijk een enorme chocolade cake voor te schotelen. Het recept voor haar verjaardagsfeestje dit weekend heb ik al gedeeld maar we moeten natuurlijk morgen ook iets te snoepen hebben! De homemade baby food recipes site had nog talloze babycake recepten dus staat mijn keuze nummer 2 nu in de oven. Hierbij het vertaalde en enigszins aangepaste recept. Geniet ervan want ze zijn suikervrij en hartstikke lekker.

Suikervrije kruidencake
(maakt 1 cake)



3 eieren
60 ml plantaardige olie
235 ml ongezoete appelmoes (bv potje moes van de AH)
300 ml appelsap concentraat (diksap, ook te koop bij de AH)
290 gram volkorenmeel of bloem
1 eetlepel baking soda/natriumbicarbonaat
1 theelepel gemberpoeder
1 theelepel kaneel
Mespunt nootmuskaat
140 gram amandelpoeder
2 kleine zoete appels, in kleine stukjes

Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet een cakevorm in of vul een cupcakevorm met papieren vormpjes. 

Klop de eieren 5 minuten elektrisch. Doe alle droge ingrediënten in een kom, mix en zet ze opzij. 
Blijf de eieren mixen en voeg de olie geleidelijk toe. Als alle olie is opgenomen, voeg de appelmoes en appelsap concentraat toe. Voeg daarna de droge ingrediënten lepel voor lepel toe. Als alles goed gemengd is, lepel de stukjes appel er doorheen. 

Lepel het beslag in je gekozen bakvorm. Zet het midden in de oven en bak totdat een sateprikker die je erin steekt er schoon uitkomt.
Voor een grote cake is dit ongeveer 40 minuten.
Voor cupcakes houdt 25 minuten aan.
Mini cupcakes hoeven maar 15 minuten.

Maak er iets moois van!





3 opmerkingen:

  1. Ha Jasmijn, ik wil je recept graag proberen. Maar 300 ml diksap toevoegen lijkt me qua vocht en zoetigheid een beetje veel van het goede. Klopt de hoeveelheid? Zo ja, moet het vocht aangelengd toegevoegd worden, of als concentraat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Mariska,

      Ik sta eigenlijk een beetje te kijken van dit recept. Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk en het valt ook zeker niet suikervrij te noemen met zoveel diksap erin! Ik ga vanavond even kijken en dan zal ik dit recept updaten.

      Ik hoop dat je nog even kan wachten! Gr Yasmijn

      Verwijderen
    2. Hi Mariska,
      Er staat een nieuw recept online. Voel je vrij om in het geupdate gerecept ook stukjes appel te doen. Dit staat er niet explicitiet bij. Ik hoop dat je er nog iets aan hebt!
      Gr Yasmijn

      Verwijderen

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...