dinsdag 17 september 2013

Omgekeerde Pompoen Peer taart recept

pompoen peer taart



Twintig jaar geleden (!!) verhuisde we bijna terug vanuit de VS na 3,5 jaar in Southbury te hebben gewoond. Ik was jong en Noord Amerika is een beetje mn thuis gebleven. Ook al komen er geen kinderen langs de deuren en heb je alleen horror-achtige dance feesten met Halloween, maak ik nog wel elk jaar een pompoen, en dan niet zo'n simpel gezicht, iets leuks. Vorig jaar heb ik de kat van Alice in Wonderland gemaakt.Dit jaar weet ik nog niet maar ik ben al wel in de stemming want ik heb vandaag een heerlijk Halloween taart recept. Ook zeer geschikt voor andere momenten trouwens.

Ik heb even getwijfeld of ik appels of peren zou gebruiken maar ik had net bij de boer aan de overkant een nieuw soort peer met rood vruchtvlees gekocht en dat leek me wel gepast. Ze proeven trouwens meer als appels dan peren. Ze zijn stevig en een beetje zurig. Mocht je niet dit soort peren kunnen vinden dan raad ik appels aan.


In eerste instantie deed ik een poging om pompoen peer muffins te maken maar voor de zoveelste keer heb ik teveel bakpoeder gebruikt. Ik was vanalles bij elkaar aan het gooien en deed zonder teveel na te denken een zakje bakpoeder erbij. Met het proeven van het deeg wist ik al hoe laat het was maar ik heb ze toch gebakken. Jak, als het eten van zeep! Niet dat ik dat nou zo vaak doe. Om een lang verhaal een punt te geven, dat is de reden dat er in het bovenste plaatje blokjes peer zijn gesneden. Maar ik wilde toch even de peer laten zien.

Omgekeerde Pompoen Peer Taart

pompoen peer taart

Ingrediënten:
- 2 stevige zure peren (of 2 stevige zure appels)
- 2 handjes suiker
- 1 blik pompoen (425 gram) of koop een pompoen en schil deze, haal de zaden eruit, snijdt in blokjes en kook 10 minuten. Daarna kan je m pureren.
- 3 eetlepels sweetened condensed milk (gecondenseerde melk wordt oa verkocht bij de AH)
- 2 eieren
- 1 theelepel kaneel
- 1/2 theelepel gemberpoeder
- 1/2 theelepel gemalen kruidnagel
- 100 gram havermout
- 2 eetlepels honing
- 2 eetlepels plantaardige olie (geen olijfolie)
- 2 handvol gehakte amandelen

- Springvorm (grootte is niet heel belangrijk maar tussen 20 en 25 cm werkt het best)
- bakpapier

Verwarm de oven op 180 graden.

Schil de peren, verwijder de kern en snijdt in dunne plakken. Leg een vel bakpapier over de bodem van de springvorm en maak dan de rand vast. Vet het papier in met crisco of olie en strooi de suiker er gelijkmatig overheen. Leg de peren in een mooie cirkel op het papier en zet de springvorm opzij.

Verdeel de pompoen over twee schalen.
Voeg 1 ei, de gecondenseerde melk en de kruiden toe aan schaal 1, meng,
Voeg het andere ei, de honing, de olie en de havermout aan schaal 2 toe, meng.

Giet de inhoud van schaal 1 bovenop de peren. Gebruik de bolle kant van een lepel om het te egaliseren. Strooi de amandelen er overheen.

Gebruik een lepel om de inhoud van schaal 2 in klodders over de amandelen te verdelen. Gebruik daarna opnieuw de bolle kant van een lepel om het voorzichtig uit te smeren. Probeer om te voorkomen dat je het in de laag eronder drukt.

Bak de taart in 45 minuten in de conventionele oven (geen hetelucht dus). Draai na 25 minuten de springvorm 180 graden zodat de kant die naar achter wees nu naar voren staat. Dit zorgt ervoor dat de taart gelijkmatig wordt gebakken. Test de taart door een scherp mes in het midden te steken, komt deze er schoon uit dan is de taart klaar. Zo niet, test elke 5 minuten opnieuw.

Neem de taart uit de oven en laat deze 10 minuten nagaren in de vorm. Gebruik daarna een mes om de zijkant los te snijden. Haal de rand eraf.
Leg een bord bovenop de taart en draai met behulp daarvan de taart om. Haal de springvorm bodem eraf en trek daarna langzaam het vel bakpapier eraf. Tada klaar!

Ik raad aan om de taart afegdekt een nacht in de koelkast te laten staan om zo de smaak het best tot zijn recht te laten komen. Daarna serveren met een goede klodder verse slagroom.

Maak er iets moois van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...