maandag 4 november 2013

Suikervrij marsepein recept, cacao balletjes en worst

Hierbij mijn eigen versie van suikervrije marsepein met twee manieren om het te verwerken.
Zie andere suikervrije snoepgoed recepten door op de label 'suikervrij snoepgoed' onderaan te klikken

Terwijl Sinterklaas zijn boot belaadt met pakjes, houd ik me bezig met suikervrij snoepgoed. Hoewel gezien als een feest met lekker veel kadootjes, is het bij ons ook een feest van lekker veel snoep. Dit brengt mij voor de zoveelste keer dit jaar op de gedachte hoe zorg ik ervoor dat mijn kind geen suiker binnen krijgt maar wel lekker mee kan snoepen. Een zoektochtje over het web voor suikervrij marsepein brengt mij bij vele recepten die allemaal niet echt aan mijn wensen voldoen. De ene met rauw ei... Dus niet. De ander met rozenwater of oranjebloesem. Dat leek me ook geen marsepein smaak. Na tientallen recepten te hebben gelezen, ben ik gewoon in de keuken gaan uitproberen. De smeuigheid wordt gemaakt met dadels, en de smaak een beetje versterkt met amandelextract. Verder gebruik ik ahorn siroop maar vloeibare honing werkt ook.





SUIKERVRIJE MARSEPEIN

200 gram amandelmeel
150 gram verse ontpitte en ontvelde dadels (zie onder)
1/2 tot 1 eetlepel ahorn siroop of vloeibare honing (indien gewenst te vervangen voor vloeibare kokosolie met een snufje stevia)
1/2 theelepel amandelextract

Omdat de velletjes van dadels best hard kunnen zijn, heb ik ze eraf gehaald. Let dus wel op dat je het gewicht van dadels zonder pit en vel neemt. Prak de dadels hierna goed plat of verwerk het in een hakmolen. Meng daarna het amandelmeel erdoor en kneed deze met de hand door. Meng het amandelextract erdoor. Voeg als laatste de siroop erbij, begin met een beetje zodat het niet te nat wordt. Kneed het goed door tot een egaal deeg, omhul in plastic en laat een uur in de koelkast stijven. 
Ga verder met 1 van de twee onderstaande recepten:

CACAO BALLETJES

Draai balletjes van de marsepein. Deze kan je rollen in cacao zoals op de foto, of dopen in getemperde chocola. Laat ze een nacht afgedekt in de koelkast staan. Dit komt de smaak en textuur ten goede dus niet overslaan, hoe verleidelijk ook ;)

Voor sinterklaasavond of schoenzetten ben ik van plan om de marsepein te kleuren en er iets leuks van te maken voor mijn dochtertje. Ik zal het resultaat tzt laten zien.

UPDATE: 
Ik heb een marsepeine worst gemaakt zoals je ze vaak ziet. Ik heb het gekleurd met bietenpoeder, te koop op gekruid.nl.

Marsepeine worst

Kleur 2/3 van je marsepein met bietenpoeder door het per halve theelepel er door te kneden. Ik heb ongeveer 2 theelepels gebruikt, maar afhankelijk van de gewenste kleur kan je dat aanpassen. Let ook op dat je niet zoveel toevoegd dat het raar gaat smaken.

Rol de helft van de rode marsepein en alle blanke marsepein in lange dunne rolletjes. Ongeveer een halve cm dik en maak 5 witte en 4 rode.
Rol het andere rode deel uit op een stuk plasticfolie, of druk het plat met de hand. Het moet iets korter zijn dan de rolletjes en ongeveer 10 cm breed. Leg dit samen met de rolletjes een kwartier in de koelkast.

Neem alles uit de koelkast. Maak een stapeltje van de rolletjes middenop het platte rode stukje marsepein. Maak 3 lagen van 3 rolletjes en leg de kleuren om en om. Dus wit, rood, wit, daarop rood, wit, rood en daarop weer wit, rood, wit. 

Gebruik het plasticfolie om de marsepein dicht te vouwen over de rolletjes. Zorg dat het goed strak aansluit (beetje als sushi maken :) Trek het plastic er daarna strak omheen en rol de worst heen en weer op een plat vlak. Hierdoor sluit alle marsepein goed aan en wordt de worst mooi rond. 

Leg de marsepein minstens 1 nacht in de koelkast. Snijdt het voor gebruik in plakjes.



Heb je zelf een goed recept voor suikervrije marsepein of een suggestie hoe het beter kan? Ik hoor het graag!

Maak er iets moois van!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...