dinsdag 12 november 2013

Taai taai recept, met speltmeel

Een heerlijk taai taai recept zonder geraffineerd suiker. Als je een speculaasplank gebruikt kan je er zelfs leuke vormpjes mee maken zoals je ook ziet in de winkel! Zie andere suikervrije snoepgoed recepten door op de label 'suikervrij snoepgoed' onderaan te klikken.

Ik heb net het e-book '51 Heerlijke Verantwoorde Recepten voor Sinterklaas, Kerst en Oudjaar!' van Miss Natural gekocht. Een digitaal boekje met oa snoepgoed recepten zonder suiker en zonder zuivel. Dat laatste interesseert mij eigenlijk niet zo, vooral niet als het vervangen wordt door sojamelk. Ik werd een beetje moe van het internet afstruinen naar goede suikervrije recepten en heb niet altijd de tijd (of zin) om het zelf uit te vinden. Dit e-book is daarom een uitkomst ook al vind ik het wel jammer dat je voor 17,95 geen echt boek krijgt. Eigenlijk vond ik het nogal duur. Nadat ik het had doorgelezen vond ik het helemaal duur omdat er een groot aantal recepten in staan die ik sowieso nooit met suiker zou maken en veel waar het suiker gewoon is vervangen voor oerzoet of honing. Het grote voordeel is natuurlijk dat ik gewoon een receptenboek heb om in te kijken als ik iets suikervrij's wil maken, en soms is dat toch wel heel handig! Oja, en het gebruikt geen wit meel, ook fijn :)

Een geweldig recept in het boek is die voor kruidnoten. Daarbij gebruik je normaal gesproken suiker onder ander voor de knapperigheid van de kruidnoten en dat maakt dat het moeilijker suikervrij te maken is. Echte pepernoten staan er helaas niet in. Ik ben al jaren opzoek naar een goed pepernoten recept. Het is alleen moeilijk te googlen omdat pepernoten zo vaak verwart wordt met kruidnoten. Er zijn ook mensen die beweren dat pepernoten gemaakt worden met hetzelfde deeg als taai taai maar na meerdere malen proberen weet ik zeker dat het niet zo is. Taai taai vloeit uit en breekt bovenop, pepernoten niet. Een suikervrij taai taai recept had ik al, en het boek heeft precies dezelfde jammer genoeg. Ik heb nu met de opkomst van speltmeel wel een eigen versie kunnen maken. Speltmeel is minder zwaar dan volkorenmeel en daarom een goede vervanger in zoet gebak.
Niet de beste foto...

Taai taai van speltmeel, suikervrij

Maakt ongeveer 12 grote of 24 kleine


250 gram volkoren speltmeel plus een beetje extra om op uit te rollen
5 gram bakpoeder
1 afgestreken eetlepel gemalen anijszaad (5 gram ongeveer)
1 afgestreken eetlepel speculaaskruiden (5 gram ongeveer)
mespunt zwarte peper
1/2 theelepel zout
250 gram biologische creme honing, gekoeld in de koelkast
1 ei
(kruiden en speltmeel kan je kopen bij gekruid.com)

Meng alle droge ingredienten in een grote kom. Klop het ei en de honing door in een kleinere kom. Voeg het honingmengsel bij het meel en roer totdat het grote klonten vormt. Kneed daarna met een koude hand door.
Wikkel het deeg in huishoudfolie en laat een uur in de koelkast rusten.

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Scheur een stuk bakpapier af ter grote van de bakplaat en een stuk om op uit te rollen.
Neem het deeg uit de folie en bestuif rondom met meel. Rol het deeg uit op het bakpapier tot een dikte van 3 cm. Blijf het daarbij bestuiven met meel als het dreigt aan je roller te plakken.
Steek het deeg uit met vormpjes, of snijdt het in blokjes. Verplaats ze naar het bakpapier op de bakplaat. Laat 2 cm tussen de taai taai want ze dijen nog uit.

Bak de taai taai in het midden van de oven in ongeveer 8-10 minuten gaar. Laat een minuut uitdampen en verplaats ze dan met bakpapier op een rooster om verder af te koelen. Helemaal afgekoeld zijn ze het meest taai en lekker!



Heb je een oud kookboek liggen met een pepernoten recept of weet je er zelf een, ik hoor het graag!!

Maak er iets moois van!

 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...