woensdag 22 januari 2014

Natuurlijke Nutella hazelnootpasta recept met rauwe cacao en zonder toegevoegd suiker

Deze smeuige suikervrije hazelnootpasta is op basis van gemalen hazelnoot, dadels en rauwe cacao. Goed voor je en heerlijk! Het vereist wel een elektrische hakmachine, blender, foodprocessor oid, zolang als het maar hakt en mengt.

Suikervrije nutella, heerlijk op brood en niet eens moeilijk te maken!

Nutella is een van mijn gezins favoriete broodbeleg. Op vakantie nemen we altijd een super grote pot mee die we vaak na de eerste week al moeten vervangen. Nu dat we geraffineerd suiker vrij eten, staat het nooit meer op tafel en dat vond ik toch wel heeel jammer.
Ik ben uitgegaan van gemalen hazelnoot zoals je het koopt bij de natuurwinkel. Dit heeft een natuurlijke olie afscheiding die zorgt voor smeuigheid zonder dat je veel extra vet moet toevoegen. Van deze niet ongezonde hazelnootpasta kan je echt genieten :)



Deze pot koop ik bij de ecoplaza

Suikervrije hazelnootpasta recept

 175 gram hazelnootpasta (als je een deel van een potje neemt, zorg dat je ook het juiste deel van de olie neemt)
4 a 5 verse zachte dadels zonder pit
2 eetlepels rauwe cacao nibs (of 1 eetlepel rauwe cacao poeder)
1/4 theelepel vanille extract
1 eetlepel boter (ik gebruik grasboter) 
eventueel geurloze kokosolie en/of melk

Stop alle ingredienten in een elektrische hakmolen en mix, mix, mix!
Als de pasta niet smeuig genoeg is, kan er kokosolie en/of melk toegevoegd worden, een theelepel per keer.
Eet je geen zuivel dan kan de boter ook helemaal vervangen worden door kokosolie.

Mijn hakmolen is goed maar niet geweldig dus mijn pasta is altijd een beetje chunky.

Gelukkig is het makkelijk te maken want bij ons gaat het heel snel op!


Ik bewaar de pasta in de koelkast, dat is nodig is als er boter en/of melk in zit. Droogt de pasta een beetje uit na een paar dagen, meng er dan weer een beetje vloeibare kokosolie door.

Geniet!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...