dinsdag 11 februari 2014

Custard appelkruimeltaart zonder geraffineerd suiker

Een heerlijke taart met een lekker knapperig kruimellaagje en een appelcustard binnenkant. Zoals jullie nu wel gewend zullen zijn, is deze ook geraffineerd suikervrij! Er zit alleen een scheutje maple syrup in.

Custard Appelkruimeltaart 


Nodig:
- 1 hoeveelheid deeg van dit recept

- 5 a 7 appels van 3 verschillende soorten (ik gebruik 1 goudrennette, 1 granny smith, en 3 jonagolds, de laatste zijn groot dus van kleinere appels heb je er eventueel 1 a 2 extra nodig)
- 1 theelepel kaneel

-  190 gram ongezouten amandelen (1 bakje bij de AH)
- 1 bak verse dadels (ik koop ze bij de AH en volgens mij zijn dat er ongeveer 12)



- 30 gram bloem/(spelt)meel
- 30 gram koude boter in stukjes

- 3 eigeel
- 100 ml koffieroom
- 250 ml melk
- 2 eetlepels maple syrup
- 1/4 theelepel vanille extract
- 1 theelepel maizena

24-26 cm springvorm
bakpapier
hakmolen/keukenmachine

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Laat het deeg rusten in de koelkast.
Schil ondertussen de appels en snijdt ze in blokjes. Meng de kaneel erdoor en zet opzij.

Verwijder de pitten uit de dadels (zorgvuldig, ik heb een paar minuten gespendeerd met het nakijken van mijn hakmolen ding omdat er een raar geluid uit kwam totdat ik erachter kwam dat er een pit aan het mes vast zat die langs de rand ratelde...)

Neem 1/4 van de amandelen en 1/4 van de dadels en doe ze samen in de hakmolen.
Hak ze tot kleine kruimels en doe ze daarna in een kom.
Herhaal dit (nog 3 keer dus). Als de molen moeite heeft met hakken, doe er dan nog minder per keer in.

Doe 2/3 deel van het amandel-dadel mengsel bij de appels en meng goed.
Meng de overige 1/3 met de boter en het meel. Wrijf het tussen je vingers tot grote kruimels.
Voeg een eetlepel water toe als het mengsel niet goed wil plakken.
Zet de kruimels in de koelkast.

Leg een stuk bakpapier over de bodemplaat van de springvorm en zet dan de zijkant erop.
Neem het deeg uit de koelkast en rol uit op bakpapier tot een 35 cm doorsnee cirkel.
Gebruik het bakpapier om het deeg over de springvorm heen te leggen en te centreren. Trek het bakpapier eraf.
Duw het deeg voorzichtig in vorm door het op te tillen en erin te laten zakken. Probeer het niet uit te rekken. Het kan altijd een beetje bij gevormd worden als het scheurt.
Leg het stuk gebruikt bakpapier over de vorm en druk het erin als een soort tweede huid. Vul de vorm eventueel met bakbonen of gedroogde bonen. Het werkt ook wel zonder.
Bak de bodem 10 minuten in de oven.
Haal deze er daarna uit en zet opzij om af te koelen.

Meng maizena met een klein beetje melk tot een papje.
Voeg al kloppend de rest van de melk, de room, het eigeel, de maple syrup en de vanille toe.

Schep de appels in de afgekoelde taartbodem. Verspreid ze met de hand en duw ze ligt aan.
Giet het roommengsel erover.
Bak de taart 60 minuten in het midden van de oven.
Draai de taart na 30 minuten om zodat de voorkant naar achterwijst en vice versa.

Verdeel 10 minuten voor het einde van de baktijd de kruimels over de appels. Druk ze ligt aan en bak af.

Laat de taart in de vorm afkoelen en zet minstens 2 uur in de koelkast voor serveren. 

Lekker met clotted cream! (of suikervrij slagroom)

Geniet!





2 opmerkingen:

  1. Noem het alsjeblieft geen suiker-vrij recept als er duidelijk heel veel suiker in zit, ook al is het "puur natuur".

    Enkele feitjes:
    - Zo is suikerriet ook 'puur natuur', maar dat zijn nog steeds suikers die niet goed voor je zijn.
    - In 100 gram dadels zit 29 gram suiker.
    - In 100 gram appels zit 12 gram suiker.
    - In 100 gram ahornsiroop zit maar liefst 89 gram suiker per 100 gram. (Ook al zijn het maar 2 eetlepels, dan is het nog extra suiker)

    Noem het dan alsjeblieft een recept voor appeltaart met onbewerkte suikers (vermits je de maple syrup gewoon vervangt voor 'puur natuur' honing) en stop met mensen te misleiden en te doen alsof je weet waar je het over hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een terechte opmerking en de mensen die mijn blog volgen zullen weten dat ik hier zelf ook al een tijd mee zit. Vaak bedoel ik inderdaad geraffineerd suikervrij en dat vergeet ik er nog wel eens bij te zetten. De term puur natuur gebruik ik niet omdat het nergens op slaat. Alle suiker is natuurlijk en wat geraffineerd is en wat niet is ook een punt van discussie. Zo is honing vaak ook bewerkt. Het is niet mijn bedoeling om mensen te misleiden, wel om recepten zonder toegevoegd suiker of zonder geraffineerd suiker vindbaar te maken op internet. Ik realiseer mij nu dat de term suikervrij inderdaad niet klopt en ik zal het niet meer gebruiken. Ik heb ook al wat dingen veranderd op de site en zal in de loop der tijd de recepten aanpassen. Bedankt voor de opmerking, het heeft geholpen wat knopen door te hakken! Groetjes Yasmijn

      Verwijderen

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...