donderdag 3 april 2014

Klop, klop, klop suiker, welke suiker?

Migraine, daar hoort een falende lichaamsfunctie bij.... Naast het feit dat mijn hoofd en nek nog dagen intens zeer doen, is het zo saai. Ik kan niet goed lezen, ik kan geen tv kijken, ik kan niet eens bukken zonder een kloppende pijn in mijn hoofd. Belachelijk. Ik hoop dat de veroorzakende genen in mijn dochter afkomstig zijn van haar vader.
Even geen recept dus. 

Alleen een klein stukje over tros radar van gister waar ze het hadden over suiker en suikervervangers, natuurlijke en chemische. Ik heb alleen het eind gezien maar was een beetje ontdaan over wat de experts over suiker en suikervervangers te zeggen hadden. De conclusie leek te zijn dat het niet uit maakt of je witte kristalsuiker, rietsuiker, oerzoet, ahornsiroop of stevia eet, het is allemaal even slecht. De enige echte suiker vervanger is.... Aspartaam. Een chemische zoetstof. 
Een beangstigende conclusie naar mijn idee omdat mensen wordt aangeraden een chemische stof te eten in plaats van een natuurlijke. Of aspartaam slecht is of niet wil ik geen uitspraak over doen maar ik ben geen voorstander van chemische stoffen eten, of promoten. Al helemaal niet als ze gedragen worden door maltodextrine een koolhydraatrijk zetmeel. 
Dat laatste was het nadeel aan een pot stevia volgens de experts, wat dus een beetje raar is. Ik heb stevia trouwens gewoon puur, zonder extra toevoeging. Ik gebruik het eigenlijk nooit omdat het een moeilijke smaak heeft voor gebak maar is dat dan niet gezonder dan aspartaam?

Volgens de experts is suiker dus suiker, of het nou in een appel zit, kristalsuiker of agavesiroop. Allemaal even slecht want van alles wordt je dik. Dat klopt niet helemaal natuurlijk, een appel is niet zo slecht om te eten als een toffee, MAAR dat elke vorm van natuurlijk suiker (kristalsuiker is dat ook) suiker is, dat is natuurlijk wel zo. Daarom heb ik altijd moeite met het label suikervrij, gezien dat meesfal alleen geraffineerd suiker vrij in houdt. En dat suiker dikmakend is in welke vorm dan ook dat vind ik ook wel logisch (uitgezonderd fruit lijkt me...en hoe zit dat dan?). Toch eet ik liever minder geraffineerd suiker van natuurlijke oorsprong. Naar mijn idee is dat vergelijkbaar met het eten van een appel, schil en al, en appelmoes. Het is in principe hetzelfde maar die appel bevat een stuk meer vitamines en vezels.

Ik raad iedereen die geinteresseerd is in suikers aan programma gemist op te zoeken. Het geeft wel food for thought, om er even bij stil te staan ook al eet je geen witsuiker, ook andere producten doen je bloedsuikerspiegel stijgen en maken je dik.

Welke suiker je ook kiest, eet met mate is het beste motto. Wat denken jullie? Welke suikers gebruiken jullie?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...