zondag 14 september 2014

Zo dom als een zwangere

Zwangere moeten met een Warning lable komen. Niet voor anderen maar voor zichzelf. Om elke keer als je in de spiegel kijkt te kunnen lezen 'ik ben dom'. 
Bedenken wat ik mee moest nemen op vakantie was lastig, de supermarkt in zonder lijstje onmogelijk en kom je met een zielig verhaal aan mijn deur, dan ben je binnen een paar minuten 5€ rijker. Zo niet grappig.

Er werd aangebeld door de overbuurman. Hij had zich buitengesloten en moest naar z'n werk, of ik een anonieme chipkaart had... Nee. Tot dusver ging het ok, daarna niet meer.
Of ik hem geld kon lenen. De goede reactie was geweest, ik heb ook geen geld maar neee. Ik zei 'om hoeveel geld gaat dat dan?' Het antwoord was €4,70. Ach zei ik, ik kom wel even naar beneden. (Stom! Om meerdere redenen eigenlijk) 
Eenmaal beneden twijfelde ik een beetje want ik kende de man niet. Hij stelde zich netjes voor en mijn langzame hersens kwamen niet verder dan vragen hoe die aan z'n fiets kwam als hij geen sleutels had. Ja die stond altijd boven dus die had hij wel mee genomen. Logisch zeiden mijn langzame hersennen. Het geld kwam hij vanavond terug brengen met bloemen. Ik zei nog 'nee dat hoeft niet hoor, alleen het geld' terwijl mijn briefje van vijf zonder aarzeling van hand verwisselde. Doei!

Drie trappen omhoog en mijn langzame hersens waren bij. Ik kon m'n kop wil tegen de muur bonken van ergenis. Waarom had ik niet gevraagd waar hij woonde, of ik iets anders kon betekenen in plaats van geld, hoe die eigenlijk zijn fiets ging stallen zonder slot?? Tuurlijk was het geen overbuurman. Het enige bosje bloemen op tafel komt als ik 'm zelf bij de bloemist haal. Maar ja... Dat bosje is dan wel 5€ duurder dan op het kaartje staat. 
Zo dom!! En ik ken zoveel mensen met zo'n zelfde verhaal dat ik nooit verwacht had hier nog in te kunnen trappen. 

Eigenlijk word ik te lief (naief?) als ik zwanger ben. Je kan me alles wijsmaken maar wat had ik graag gewild dat dat bosje bloemen op m'n tafel staat. Gewoon om een beetje vertrouwen te kunnen hebben in mijn mede-Amsterdammers. Maar mijn tafeltje ligt alleen onder de kleurpotloden, naamboekje, zooi waar geen plek voor is. Ach, zoals mijn moeder al zei, misschien niet helemaal op de juiste manier gegeven maar wie weet heeft hij er iets nuttigs mee kunnen doen want hoe erg heb je het nodig om aan te bellen met wat achteraf een tamelijk slap verhaal was, voor zo'n klein bedrag als 5€. Succes ermee meneer maar de volgende keer smijt ik gewoon mijn intercom erop ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...