maandag 13 oktober 2014

Pompoenkoffiemelk recept met pompoentaartkruiden recept

De herfst is er! Normaal gesproken had ik nog heel lang kunnen genieten van het warme weer maar nu ik 33 weken zwanger ben, ben ik er wel klaar mee. Het is toch makkelijker om op te warmen dan af te koelen vooral als je het al zo warm hebt met al dat extra bloed. Tijd voor pompoendrankjes en hapjes! Vandaag alvast een recept voor pompoenkoffiemelk! Heerlijk voor in de koffie, en voor het maken van latte's maar ook als smaak voor in Chai thee of warme chocolademelk (liefst met slagroom natuurlijk ;)



Met de herfst komen pompoenen en bolchrysanten. Die laatste heb ik al een paar jaartjes in een bak op het balkon want het zijn gewoon vaste planten (daar kwam ik ook maar toevallig achter omdat ik te lui was geweest ze op te ruimen). Als ze afsterven in de winter dan knip ik ze tot de grond toe af en in de zomer komen ze dan weer vrolijk opzetten. Dit jaar had ik ze zo gunstig staan dat ze ook nog eens heel groot zijn geworden!

Een tijdje terug ben ik met mijn moeder, zus, nichtjes en Lotte naar de Pluktuin Stoutenburg geweest. Die hebben massa's dahlia's die je allemaal mag plukken. (In de zomer hebben ze heel veel andere bloemen.) Als je goed knipt, heb je een enorme bos voor nog niet eens 3 euro. Daarnaast hebben ze een speelplaats voor de kindjes, een kinderpluktuin, een theehuis met super lekkere taart, en in de herfst pompoenen! Daar kwamen we eigenlijk voor en we gingen met een stuk of 10 pompoenen weer weg, onder andere eetbare. Daar heb ik toen gelijk cakejes van gemaakt, jammie!

Bij het herfstige weer hoort ook kruidig eten en drinken vind ik. In de VS en Canada komt dan de pompoenkoffiemelk in de schappen en dat is zoooo lekker! Jammer genoeg kan je dat hier niet kopen maar natuurlijk wel maken. Eigenlijk is het niet eens zozeer pompoen als wel pompoentaartkruiden en deze zijn makkelijk te maken!

Pompoenkoffiemelk




Pompoentaartkruiden
- 3 eetlepels kaneel
- 2 theelepels gemalen gember
- 2 theelepels nootmuskaat
- 1,5 theelepel gemalen kruidnagel
- 1,5 theelepel piment
Voeg alle ingredienten bij elkaar in een potje en schudden maar!


Pompoenkoffiemelk
- 1 beker koffiemelk
- 1 theelepel pompoentaartkruiden
- 1/2 theelepel vanille extract
- 2 theelepels honing 


Doe alle ingredienten in een steelpan en breng aan de kook. Zet het vuur uit maar laat de pan op de pit. Laat tien minuten staan. Giet de melk door een fijne zeef in een glazen potje. 
Afgedekt bewaren in de koelkast. 

Voeg de pompoenmelk naar smaak toe aan je favoriete drankjes zoals koffie, chai thee of chocolademelk!

Je kan er ook een pompoen latte mee maken.

Hele makkelijke Pumpkin latte

Vul een half kopje met pompoenkoffiemelk en voeg er evenveel water bij. Warm het op in de magnetron en voeg er een scheut koffie bij. De hoeveelheid koffie hangt een beetje af van je eigen smaak. Meestal is het maar weinig. Goed roeren en eventueel extra zoetstof toevoegen. Beetje slagroom maakt het helemaal af!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...