vrijdag 23 oktober 2015

Kruidcake recept, geraffineerd suikervrij, lactose vrij, glutenvrij

Meer dan twee jaar geleden heb ik een kruidencake recept geplaatst. Eergister werd mij gevraagd of dat recept wel klopte, of ik niet een foutje had gemaakt in de hoeveelheden. Ik stond versteld van het recept. Ik kon me werkelijk niet voorstellen dat daar een lekkere kruidcake uit ontstond. Ik beweerde dat het suikervrij was, maar er ging 300 ml (bijna een colablikje merkte mijn hubby op) diksap in! Daarnaast vroeg het om amandelpoeder... wat is amandelpoeder?? Ik neem aan amandelmeel maar echt zeker weet ik het niet. Ik ben toen maar eventjes snel de keuken in gedoken en heb met 2,5 jaar meer ervaring in suikervrij ed. een nieuw recept gemaakt.
Er gaan veel kruiden in deze cake, zo'n 4 eetlepels. Hoe meer geraffineerd suiker, hoe minder werkelijk smaak je nodig hebt. Obviously is het omgekeerde ook het geval dus vandaar de grote hoeveelheid kruiden.
Makkelijker, lekkerder, en deze is geraffineerd suikervrij, ook al vind ik ongezoete appelmoes ook geen vorm van suiker maar appelstroop wel, en ook nog gluten- en lactosevrij!


Kruidcake, geraffineerd suikervrij, lactosevrij, glutenvrij



Ingredienten

250 gram boekweitmeel
1/2 tl baking soda
3 tl gemberpoeder
4 tl kaneelpoeder
2 tl gemalen anijs
1/2 tl peper
1 tl gemalen kruidnagel
1/2 tl noodmuskaat

3 eieren
55 gram kokosolie
350 gram appelmoes
20 druppels Greensweet stevia
2 el appelstroop


Doe de kokosolie in een hoge beker en zet deze in heet water om het vloeibaar te maken.

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Verfrommel een stuk bakpapier tot een bal en strijk het weer glad. Druk het bakpapier nu in een cakeblik.

Mix alle droge ingredienten samen in een middelgrote kom. Zet opzij.

Klop de eieren schuimig.
Voeg al kloppend geleidelijk de vloeibare kokosolie bij de eieren.
Voeg nu de appelmoes, stevia en appelstroop toe.
Klop 1 a 2 minuten tot een geheel.

Maak een kuiltje in het meel.
Voeg het ei mengsel bij het meel en roer tot een mooi beslag.

Tip: Begin met roeren in het midden en laat het vocht zelf het meel mee trekken van de rand.

Giet/schep het beslag in het blik en strijk het enigszins vlak.

Bak de cake 45 minuten in het midden van de oven.
De cake kan in het blik af koelen maar hij valt prima warm te snijden.

Bewaar deze cake luchtdicht ingepakt in de koelkast.







2 opmerkingen:

  1. Wat wordt bedoeld met soda? Wordt daarmee baking soda bedoeld?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Debora,
    Ik bedoel inderdaad baking soda. Ik zal het meteen aanpassen!
    Mvg Yasmijn

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...