zaterdag 10 oktober 2015

Sourdough starter beginnen

Wat betreft eten maak ik eigenlijk alles zelf. Zonder moeite loop ik tegenwoordig langs de magnetron maaltijden, knors, honigs, conimex, koekjes, snoepjes, ijsjes. Er zijn maar twee dingen die ik niet goed zelf kan maken en daardoor nog altijd kant en klaar koop. 
Eén: chocola. Prima te maken met honing maar het smaakt gewoon niet hetzelfde... 
Twee: brood.

Zuurdesem in de maak! 

Hoewel hubby mijn zelfgemaakte brood lekker vindt, vind ik het niks. Het wordt niet zo luchtig, smaakt niet zo lekker en is heel snel oud waardoor ik elke dag vers brood moet maken. Teveel werk. Toch wil ik graag zelf brood maken (heb je wel eens gezien wat er allemaal in brood zit tegenwoordig?! Zelfs zuurdesem smaakt niet eens meer zuur en alles bevat bakken suiker en e-nummers!) 
Ik moest denken aan de Amish in de VS waar ik een aantal keer ben geweest. Deze mensen leven zonder moderne hulpmiddelen en zijn bekend om hun paard en buggys, hun quilts en houten meubels, en hun friendship bread. Voor dat laatste hebben ze een sourdough starter. Een heel handig goedje dat honderden jaren mee kan gaan en niet alleen brood kan helpen maken maar ook cake, pizzabodem en talloos ander eten. Met een sourdough starter cultiveer je bacterien en gisten die eten van de simpele suikers in meel en daarmee CO2 maken, ook wel dat waarmee het brood rijst. De Amish maken deze starter met meel, suiker en melk maar gezien ik geen melk drink en geen suiker eet, ben ik mijn starter begonnen met biologisch speltmeel en water. Ik ben nu 1,5 dag bezig en er zijn meer en meer bubbels te zien. Ik ben benieuwd of ik een goede starter kan maken en helemaal naar het brood wat daaruit voort komt!
Hopelijk kan ik binnenkort ook zelf lekker brood maken!

Hoe maak jij brood? Heb jij een eigen sourdough starter?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt! Mocht je een vraag hebben dan wordt deze zo snel mogelijk beantwoord.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...